De cashewnoot heeft vele benamingen: deze wordt ook wel cachounoot, bombaynoot, katjang/cacang monjet/monyet of olifantsluis genoemd. De noot is eigenlijk een zaad van de kasjoeboom. Deze boom groeit voornamelijk in tropische gebieden.

Cashewnoten zijn ontzettend gezond: ze bevatten grote hoeveelheden mineralen en eiwitten. Het dient zich goed als ingrediënt voor rijstgerechten, bij muesli of als tussendoortje. Cashewnoten zijn één van de gezondste noten die bestaan. Ook amandelen, pistachenoten en walnoten vallen onder de gezondste noten.

Gezonde vetten

Cashewnoten zijn rijk aan gezonde vetten, maar bezitten in vergelijking met andere noten als pinda’s en pecannoten minder vet. Met gezonde vetten bedoelen we onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn ongezonder voor je. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk verzadigde vetten te vervangen voor onverzadigde vetten. Hierdoor wordt het cholesterolgehalte in je bloed verlaagd, waardoor de kans op hart- en vaatziekten wordt verkleind.

Vitamines

Cashewnoten bezitten ook grote hoeveelheden vitamines. Dit zijn voornamelijk vitamines van het B-complex. Naast vitamine B, zitten er ook vitamine A, E en K in cashewnoten. Het grootste aandeel is vitamine B1. Bij het eten van 100 gram cashewnoten krijg je 57,3% van de algemene dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine B1 binnen.

Mineralen

Cashewnoten bevatten een breed scala aan mineralen. Hieronder zetten we deze op een rijtje met de hoeveelheid per 100 gram cashewnoten. Het getal tussen de haakjes geeft de ADH aan in procenten.

  • Koper: 3,7 mg (74%)
  • Magnesium 140 mg (46,7%)
  • Fosfor: 370 mg (46,3%)
  • Zink: 4,8 mg (32%)
  • IJzer: 3 mg (20%)
  • Kalium: 550 mg (14%)
  • Calcium: 32 mg (3,1%)
  • Natrium: 14 mg (0,7%)

Voedingsvezels

Cashewnoten zijn ook erg goed in het stillen van je honger. Per 100 gram bevatten cashewnoten 7,5 gram aan voedingsvezels. Dit is ongeveer een derde van onze dagelijkse inname. Voedingsvezels zijn ontzettend belangrijk voor de gezondheid. Ze helpen onder andere de spijsvertering te verbeteren en zorgen ervoor dat je een gevuld gevoel krijgt.

Calorieën

Hoewel cashewnoten erg gezond zijn, bevatten ze wel veel calorieën. Het is daarom verstandig om er niet te veel van te eten. Kies daarom dagelijks voor een handje cashewnoten voor in de muesli of als lekkere snack tussendoor.